Bilder från Polen, äntligen haha

Har tråkigt, så tänkte jag att ja kan ju lägga ut lite bilder från min Polen resa från i sommar! :D
Tänkte att jag kunde berätta lite om hur det är i Polen, för det första så har dom inte så bra smak när det gäller inreding, oftast är det bara vita väggar och någon tavla. Och orange och limegrön är vanligt att ha som färg på hus :p 

Det liknar sverige ganska mycket, för det är mycket grönt och fält. Fint tycker jag! Vi bodde hos Yvonnes morbror och hans fru (Yvonne är Robins mamma) i Katowice. Dom bodde i ett vitt hus, med en trädgård. Ganska nära en strand! Vi åkte bil nästan varje dag, eller gick och badade. Det är ganska tryckande värme i Polen, så det var svettigt! Vi åkte till många stora shoppingcenter, och affärer. Till Krakow ca 1 timme från Katowice. Så var vi i en Saltgruva, 135m under marken. Det var läskigt! Man fick gå trappor ner, och det var superkallt och blåste där nere. Allt var gjort i salt, och det var häftigt!

Och det som jag tyckte var mest obehagligt, men endå bäst var att se var Auschwitz. Jag tycker att alla borde åka dit och verkligen förstå vad som har hänt här. Alla har antagligen läst mycket om det i 9.an. Men att få se det, allt det hemska. Det är ett minne för livet. Alla borde se det.

Vi åkte också till min farfars barndomshem, det kändes ganska jobbigt. Blandade känslor, men det var kul att se stället där min pappa lekt som liten i så många år. Och dom som bodde där är släktingar till mig, Minns inte namn (polska namn är så krångliga) ^^ Men dom blev superglada när vi kom, bjöd in oss på en gång. Och alla fick en kram, och det första som sa var - Åh vad du liknar Per! Det kändes kul att höra. Och att Polska människor är så trevliga och öppna! Så skulle ingen svensk gjort precis om man knackade på som man knappt kände, dom visade oss runt och berättade en massa. Det var trevligt!

Jag tycker att Polenresan var allt som jag ville. toppen :)




Koncentrationsläger


Robin



Toaletter



Ett helt fält fullt med gamla krimeringsugnar



Som det såg ut förr



Det var stort



Marish, Yvonne och Robin



Jag



Marish och Yvonne



Ganska häftigt att stå vid grinden i till Auschwitz, som man sätt på film. Det står en text över också, det betyder typ ''om man arbetar får man frihet'' men det var mera ironi, för dom kom ju aldrig ut levande..



En vägg där kvinnor och män avrättades




Vi var trötta



Små barn..



Ush, det var inte kul att se dessa bilder



Ser ni vad det är? gladögon.. Fast det är bara en del av alla som fanns



Pottor och skolar



Massa borstar



Gaskammaren.. Det kändes jobbigt, dom som blev instängda där när gasen sattes på fick sådan panik att dom ville dö på en gång, dom rev med fingrarna på väggarna, och försökte komma ut. Dom klöste så mycket att benpigorna i fingrarna kom fram, det fanns märken av det.



Krimeringsugn. Ibland brändes man levande..



Sedan åkte vi till min farfars hus, här är det :)




Här brukade min farfar sova <3



Och på väggen i rummet satt ett bröllopsfoto av mina föräldrar, så sött!



Dom som bodde där



:)



Min pappas farmors grav, och mitt Polska efternamn :p



Saltgruvan



Gjord av salt :)



Det växte salt på väggarna :p



Här var en sal under marken, man kunde gifta sig där :D



Gjort av salt den med ;>



Vi :)



Salt



Puss<3



Me and my man



Krakow!



Krakow



Ego :)



Vi är coola



Häst och vagn :)



:)



Massa fina tavlor



Älskar dig



Påväg hem



Jag och Robin babade ;)



hehe ;)



Babe hade bränt sig lite ;)



Min bruni ;)



Leka (A)



Melon <3



Det är billigare i Polen, allt detta gick på ungefär 100 spänn. haha I sverige skulle de blivit betydligt mera ^^



Sista bilden utanför huset :)

Nu ska jag sova, natti! <3


Kommentarer
Postat av: Anonym

är du adopterad?

2009-08-31 @ 17:30:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0